35 veckor

Idag har det gått 35 veckor och jag går in i vecka 36 :) det är 34 dagar kvar till beräknad förlossning, det känns så overkligt. Vi har nästan allt klart här hemma nu.. skötbordet ska upp, saker till sängen måste fortfarande köpas och sen är det väl bara småfix trooor jag. Det börjar bli lite nervöst! Magen är tung nu och det är väldigt svårt att somna om kvällarna, jag sover oroligt och vaknar flera ggr per natt. Jag är trött i stort sätt hela tiden, inte så kul hehe. Nu är det bara att vänta och fixa o trixa här hemma tills det är dags :)
 
Barnet är ca 45 cm långt och väger mellan 2,5 och 2,7 kg. Barnets sugmuskler har blivit starkare och det har blivit rundare i hela ansiktet. En färdig individ gör sig redo att födas.Nu är det bara slutspurten, den sista månaden, kvar men redan nu går det bra att födas till ett liv utanför livmodern. Barnet har trängt ner djupare i bäckenet, magen har sjunkit och plötsligt blir det lättare att andas. Barnet lägger på sig ytterligare ett kilo den sista månaden. Belastningen på rygg och bäcken ökar, det är påfrestande för ledband och muskler. Vid den här tiden är den vanligt att man kan känna sig lite nedstämd och irriterad. Det är påfrestande att vara stor och tung och allt går långsammare än det brukar göra. Om du är förstföderska ligger barnet troligtvis i rätt position nu, upp och ner(det gör våran bebis).
ur Gravid för första gången och vardguiden.se
 
Någon undrare om vi hade några namn vi tänkt på och ja det har vi. Vi bestämde oss för länge sen faktiskt, sen vet man ju aldrig om namnet absolut inte passar personen men det tror jag nog :)
Tjej: Alicia
Kille: Kian





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback