36 veckor

Jahopp, nu har det gått 36+1 veckor och jag är inne i vecka 37. Det är iiiinte långt kvar nu och egentligen kan det bli när som helst. Det känns nervöst men det är skönt att allt är fixat nu iaf.. det är bara småsaker kvar. Nu väntar man bara och jag börjar känna mig nervös inför förlossning.. men det ska nog gå bra. Jag försöker att inte tänka så mycket, det blir ju som det blir oavsett.
 
Barnet väger ca. 2,8-3 kg. Nu är barnet fullgånget och redo att födas. Förlossningen kan starta när som helst, men många kvinnor får vänta ytterligare några veckor innan det är dags. Barnet ökar sin vikt med 200-250gram/vecka och har mer än en liter fostervatten runt sig. Koordinationen är så utvecklad att barnet har förmåga att gripa tag om saker med fingrarna. Frn tränar inför livet utanför livmodern genom att dra in och trycka ut fostervatten ur sina lungor. Den lagrar också näring som behövs för att klara en ansträngande förlossning. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt, endast ett fåtal ligger med stjärten först. Om så är fallet gör man vid den här tiden ett försök att vända barnet.
 




Snaart så :D

2012-08-09 // 23:01:59

Så nära nu - så himla roligt :D <3 <3 <3

2012-08-09 // 23:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback