33 veckor

Barnet väger runt 2,2 kg och foten är sex till sju cm lång. Barnet reagerar på mammas och pappas röster. Sugreflexen är tydlig, en del barn suger på tummen. Ögonens pupiller kan vidgas och dras samman. En del forskare menar att barnet redan nu har en förmåga att fokusera blicken. Det skiljer på ljus och mörker och uppfattar därmed dag och natt. Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammas hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att många barn sedan har svårt att ligga själva i spjälsängen eller vaggan. Barnet vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut.
Ur Gravid för första gången och vardguiden.se
 
Jag mår bara bra, jag har börjat få mycket sammandragningar och det är trångt där inne vilket märks på andningen. Vi har möblerat för spjälsängen i sovrummet, rensat lite här och var och barnvagnen är äntligen påväg. Vi har fixat skötbord, bärsele, babysitter och annat smått o gott som vi får hem snart. Nu börjar allt falla på plats och det känns jätte skönt. Sen är det bara att vänta :) Lillen rör sig som vanligt mycket men det känns inte lika gulligt längre haha.. nu gör det ofta lite ont och känns obehagligt i och med att det blivit så trångt :p
 




vet inte vad jag ska säga mer än att jag längtar :') <3

2012-07-18 // 14:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback